Til nærmere Forståelse af ”Bekendtgørelse af 16. Juli 1909 angående privat forberedte Elevers Optagelse i eksamensberettigede Mellemskoler” og ”Cirkulære af 17. Juli 1909 til samtlige Rektorer og Bestyrer af højere Almenskoler angående Forståelsen af den i §15, 2'det Stykke i Lov af 24. April 1903 om højere Almenskoler m.m. indeholdte Bestemmelse om Elevers Optagelse i Mellemskolens højere Klasser”, skal jeg herved fremsætte følgende Bemærkninger: Ifølge de ved kgl. Anordning af 1. Marts 1895 fastsatte Bestemmelser kræves det, som Betingelse for at en Elev kan indstilles til Almindelig Forberedelseseksamen ved en eksamensberettiget Realskole, at vedkommende på regelmæssig Måde har gennemgået de 3 øverste Realklasser ved en sådan, og deraf de to sidste ved den Skole, som indstiller ham. Fra disse bestemmelser er der imidlertid jævnligt blevet dispenseret, og det selv om de senere optagne Elever ikke fuldt ud har stået Mål med Klasse ved deres Optagelse, hvad man i de fleste Tilfælde har kunnet gøre uden særlige Betænkeligheder, fordi der jo til denne Eksamen skal opgives i det væsentlige fuldt Pensum i alle Fag, så at der gennem Eksamen kan føres en vis Kontrol med, om hele det anordnede Pensum er gennemgået på forsvarlig Måde. I Mellemskolen er Forholdet et ganske andet, idet der ved Mellemskoleeksamen kun skal prøves idet sidste Års Pensum. Dette forudsætter, som regelmæssige Ordning, at den Elev, der indstilles til Mellemskoleeksamen, har gennemgået Mellemskolens fire Klasser, ved en eksamensberettiget Mellemskole. Når det er Tilfældet, kan også Styreren af den Skole, ved hvilken han indstilles til Eksamen, på Indmeldelsen til Ministeriet uden Betænkelighed indestå for, ”at Eleven i de forskellige Undervisningsfag på forsvarlig Måde har gennemgået det hele Pensum, der ved kgl. Anordning af 26. Maj 1904 er fastlagt for Mellemskolens fire Klasser”, såfremt Eleven er blevet overflyttet fra en eksamensberettiget Mellemskole til en anden, bør den dimitterende Skole Styrer, samtidigt med Overflytning, fra den anden Skole have indhentet en Erklæring om, at Eleven i den har gennemgået de og de Klasser og Pensa og må anses for moden til Optagelse i den og den Klasse. Når Talen imidlertid bliver om Optagelse, i Løbet af Mellemskolen, af Elever fra privat Forberedelse (Fra ikke eksamensberettigede Skoler, Kursus eller Forberedelse hos enkelte Lærere), kommer Vanskelighederne ved Mellemskoleordningen frem. De ligger på tre punkter: 1. Erklæring om forudgående privat Forberedelse – og sådanne bør altid kræves ved Optagelsen – vil naturligvis være af meget forskellig Værdi for vedkommende Skoles Styrer. Måske kender han tilfældigt noget til den eller dem, der har forberedt den pågældende Elev, måske kender han slet intet til dem; disse Erklæringer vil da ofte have ringe Værdi for ham, når han skal afgøre, om det Kundskabsstof som Skolen har gennemgået i de forskellige Fag før Elevens Optagelse, tidligere er blevet gennemgået med ham på forsvarlig Måde. 2. Skolen må da gennem Optagelsesprøve søge at skaffe sig Kundskab herom; men selv om en sådan Prøve gøres ret indgående, vil den ofte ikke kunne skaffe fuld Sikkerhed. Lad os tænke os, at der afholdes Optagelsesprøve med en Elev til 3 Mkl. Ved Skoleårets Begyndelse. Prøven i Historie var 15 á 20 min., måske endogså en halv Time, og i Løbet af denne Tid skal man skaffe sig Sikkerhed for, at Eleven har gennemgået held det historiske Stof, som i Løbet af 2 år er læst i Skolens 1. og 2. Mkl. Det kan man naturligvis ikke; men der kan bødes noget på denne Mangel derved, at man i den følgende Tid, overalt hvor den daglige Undervisning giver Lejlighed dertil, fortsætter den ved Prøvens begyndelse Undersøgelse. 3. Men selv om også Optagelsesprøven m.m. skaffer nogenlunde Sikkerhed for, at selve Kundskabsstoffet er gennemgået af Eleven således, at det væsentlige af det sidder i hans Hukommelse, er dermed dog ikke afgjort, at det er gennemgået på forsvarlig Måde, Kundskabsstoffet, f.eks. i Naturhistorie eller Naturlære, kan jo godt være til Stede i Elevens Hukommelse, uden at han har tilegnet sig det på en pædagogisk-forsvarlig Måde. Hvor den private Forberedelse er blevet givet af enkelte Mænd eller Kvinder (”Huslærere”), vil der, som Regel, ikke være benyttet et tilfredsstillende Anskuelses- og Iagttagelses-Materiale ved Undervisningen: Naturhistoriske og fysisk Samlinger vil næsten altid være ukendt. Undervisningen vil i det væsentlige have været en Lærebogs-Undervisning. Og noget lignende vil også, i større eller mindre Grad, ofte være Tilfældet, når den pågældende er blevet forberedt på en ikke-eksamensberettiget Skole eller Kursus. - I sådanne Tilfælde må da Skolen, efter bedste Evne, søge at bøde på, hvad der mangler i en virkelig pædagogiske Tilegnelser af Stoffet, bl.a. ved Anvendelse af sine Samlinger. Efter det foran fremført vil det være klart, at således som Forholdene nu er, vil, som Regel, den privat forberedte Elev i flere Henseender have fået en Undervisning, der ikke står på Højde med den, der gives i en eksamensberettiget Skole – såfremt Forholdene i denne da er, som de bør være - og at den heldigste Ordning, ”pædagogisk” set, er den, at en Elev får gennemgået alle fire Mellemskoleklasser ved en eksamensberettiget Mellemskole. Men det er i denne Sammenhæng berettiget at tage andre hensyn end de rent ”pædagogiske”. Det vilde være ubilligt, om man tvang alle de Forældre, på hvis Hjemsted der ikke findes en eksamensberettiget Skole, til enten at lade deres Børn savne en videregående Undervisning med en af Statens anerkendte Afslutningsprøve eller til at sende dem hjemme fra i en tidlig Alder. Mange Forældre vil, og det med fuld Ret, være betænkelig ved at vælge den sidstnævnte Fremgangsmåde, ikke blot fordi den er bekostelig, men fordi den kan blive skæbnesvanger for Børnenes hele Udvikling. Det gælder da om at finde en Ordning, der, så vidt muligt, tager et ligeligt Hensyn til Hjem og Skole. Hensynet til Hjemmet kræver, at Optagelse i Løbet af mellemskolen tillades, Hensynet til Skolen (d.e. Børnenes sunde pædagogiske Uddannelse*1), at den tillades på visse nærmere betingelser. Hovedbetingelsen, som fra Skolens side uvægerligt må opfyldes, er fastsat i Lov af 24. April 1908 § 15, 2. Stykke: ”For at nogen kan optages som Elev i en af Mellemskolens højere Klasser, må vedkommende bestå en Optagelsesprøve, der godtgør, at han (hun) i Modenhed og Kundskaber står på lige Trin med den Klasses Elever, i hvilken han (hun) ønskes optaget” Denne betingelse i Cirkulære af 17. Juli 1909 nærmere bestem derhen: ”at det ikke er tilstrækkeligt, at den pågældende i almindelig Modenhed står på Højde med den Klasses Elever, i hvilken han (hun) ønskes optaget, men at vedkommende desuden i de forskellige Fag må have tilegnet sig et Kundskabsstof, der med Hensyn til Art og Omfang svarer til, hvad den pågældende Klasse tidligere har gennemgået i Løbet af Mellemskolen, hvorhos det med Hensyn til Fagene: Historie, Geografi, Naturhistorie og Naturlære særlig vil være at påse, at han (hun) får gennemgået hele det anordnede Pensum inden Mellemskoleeksamen” Når altså en Elev, der ikke opfylder disse Betingelser, ønsker at blive indmeldt i en Skole, kan han ikke straks ”optages”. Men det vil kunne tillades, at han følger Undervisningen i de Fag, hvori det kan se, uden at de regelmæssige Elevers Undervisning på nogen Måde hæmmes, medens han, under Skolens Vejledning, får særskilt Undervisning*2) i de Fag, hvori han er tilbage for Klassen; først når han i alle Fag er på Højde med denne, optages han i den. Såfremt de i det foregående anførte Betingelser fuldt ud er bleven opfyldt, vil, i Henhold til den Undervisningsinspektøren, ved Bekendtgørelse af 16. Juli 1909, givne Bemyndigelse, følgende Regler blive bragt i Anvendelse overfor Elever, der fra privat Forberedelse optages i Mellemskolen senere end begyndelsen af 1 Mellemskoleklasse. Elever, der optages inden Udgangen af 3 Mellemskoleklasse, og som senere består Oprykningsprøven fra denne til 4. Mkl. På samme Vilkår som Klassens øvrige Elever, vil kunne indstilles til Mellemskoleeksamen som regelmæssige Elever. Hvis en Elev derimod først optages i 4. Mkl. Ved Begyndelsen af Skoleåret, vil det som Regel – en Regel, hvorfra der kun under ganske særlige Forhold vil blive gjort Undtagelse – blive krævet, at han i Historie, Geografi, Naturhistorie og Naturlære opgiver til Mellemskoleeksamen hele det Pensum, der skal være gennemgået i Mellemskolen*) Den sidstnævnte Fordring er i Virkeligheden i den samvittighedsfulde Skolestyreres Interesse; thi, jo senere en Elev optages, desto vanskeligere bliver det for ham, ved Indmeldelse til Eksamen, at indestå for, at Eleven i de nævnte fire Fag på forsvarlig Måde har gennemgået hele Mellemskolens Pensum. Og Fordringen er ikke ubillig overfor de pågældende Elever, hvad der bl.a. fremgår af følgende: Hvis en Privatist skal indstilles til Mellemskoleeksamen i Juni-Juli Eksamenstermin, skal hans Dimissor have ledet hans Undervisning for foregående 1. November; men hvis vedkommende bliver optaget i 4. Mkl. I en eksamensberettiget mellemskole et Par Måneder tidligere (ved Skoleårets begyndelse), opnår han, at han til Eksamen kun i de fire ovennævnte Fag skal opgive Privatistpensum, at han får Årskarakter, og at han bliver eksamineret af sine egne Lærere. *1) Man kan ikke sige, at denne Side af Sagen kun vedrører Forældrene, og at når de vil være tilfreds med en mindre god Uddannelse for deres Børn, så kan andre også være det; thi, 1) et Barn, som et tilbage for sin Klasse, vil let hæmme Undervisningen i det hele og derigennem skade Klassens andre Elever: 2) Staten har tildelt Eksamener, der bygger på Mellemskolen, visse Rettigheder, og er derfor interesseret i, at den meddelte Uddannelse er fuldt forsvarlig. Noget lignende gælder om private Institutioner (som Banker o.a.) eller Enkeltmænd, der antager Personer i deres Henhold til, at de har bestået de pågældende Eksamener. *2) Det forudsættes selvfølgelig, at denne Undervisning ikke blot er hurtig Gennemlæsning af et eller andet Afsnit af en Lærebog i vedkommende Fag, men at den er fuldt ud forsvarlig, bl.a. med Benyttelse af Skolens Samlinger, hvor en sådan kræves til en forsvarlig Undervisning. I denne Forbindelse skal endvidere gøres opmærksom på at det ønskelige i, at vedkommende Elev opgiver det således gennemgåede til den nærmest følgende Årsprøve, foruden det han har læst sammen med Klassen. Til Slutning skal jeg med Hensyn til Optagelse i Mellemskolen af private forberedte Elever fremsætte følgende vejledende Bemærkninger: 1. Det tilrådes vedkommende Skole at gøre Forældrene i den Egn*3), hvorfra den hovedsagelig får sine Elever, bekendt med de ovenfor anførte Betingelser for Optagelse af privat forberedte Elever, og henlede deres Opmærksomhed på. a) at det er ønskeligt, at de indmelder Børnene i Skolen på et tidligt Tidspunkt, helt ikke sener end 1. Mellemklasse. b) at de, når Forholdene vanskeliggør dette, så tidligt som muligt bør sætte sig i Forbindelsen med den Skole, hvori de agter at indmelde Børnene, således at de fra den kan få Oplysning om, hvilken Afsnit af de forskellige Fag der skal være gennemgået, for at Børnene straks ved Indmeldelsen kan optages i den pågældende Klasse, samt at de, så vidt det er gørligt, bør lade Børnene, under den private Forberedelse, et Par Gange om Året give Møde på vedkommende Skole tillige med deres Lærer, for at det gennem en Overhøring af Skolens Lærere kan klargøres, om Forberedelsen er tilfredsstillende eller den har visse Mangler, hvilke disse i bekræftende Fald er, og hvorledes de bedst, kan afhjælpes, - Såfremt Børnene ikke på det Sted, hvor de forberedes, har Adgang til at benytte naturhistoriske og fysiske Samlinger ved Undervisningen i Naturfagene, vilde det også være heldigt, om de, allerede inden Optagelse, gennem Skolen kunde få Lejlighed til at supplere Undervisningen i Hjemmet med de mest nødvendig Forsøg og Iagttagelser. c) at Børn, der ved Anmeldelsen ikke er på Højde med den Klasse, hvori de ønskes optaget, må have særskilt Undervisning i de Fag, hvori de er tilbage, under Skolen Tilsyn og på de Vilkår, denne i øvrigt bestemmer. 2. Skolen må, når det Barn anmeldes til Optagelse kræve en skriftlig Erklæring fra dem, der tidligere har undervist det, om, hvad det har gennemgået i de forskellige Fag og efter hvilke Lærebøger. Dernæst skal Skolen, så vidt gørligt, undersøge, om de angivne Pensa virkelig er gennemgået på forsvarlig Måde, og hvis dette ikke er Tilfældet, da så hurtigt som Omstændighederne tillader, bøde på de Mangler, der findes. Særlig må Skolen være opmærksom på, at der ikke bliver Huller i Kundskabsstoffet i Historie, Geografi, Naturhistorie og Naturlære. Og det er ikke tilstrækkeligt, at Skolens Styrer i Almindelighed pålægger vedkommende Faglærer at have sin Opmærksomhed henvendt på dette Spørgsmål. Han må i Forening med Faglæreren undersøge, om der er Afsnit af Faget, som vedkommende Elev slet ikke har gennemgået, eller dog kun fået gennemgået på en utilfredsstillende Måde. Det er jo Skolens Styrer, der, på egne og Medlæreres Vegne, på Eksamensindmeldelsen skal indestå for, at de indstillede Elever på forsvarlig Måde har gennemgået hele det for Mellemskolen i de forskellige Fag anordnede Pensum. *3) Fordringen om, at en elev ved sin optagelse skal være på Højde med sin Klasse, må naturligvis i særlig Grad kræves opfyldt ved Optagelse til 4. Mkl. Denne Klasse må ikke benyttes til at ”læse elever” op i. Angående Optagelse af Elever i 4 Mkl. I Løbet af Skoleåret se Min. Bek. Af 2. Marts 1908 I. A. 4. h **) For at undgå Skin af ”Konkurrence”, var det heldigst, om en Kreds af Skoler, hvis Opland til De's er fælles, i Forening udsendte den pågældende Meddelelse. København den 1. Maj 1910, Undervisningsinspektøren for Mellem- og Realskolerne1 |